14 Kata Puitis Untuk Positifkan Diri

Kata-kata semangat adalah kata-kata positif yang boleh menjadi diri lebih kuat dari segi emosi. Ada pelbagai kata semangat dan nasihat baik yang boleh kita sampaikan, malah dijadikan motto dan arah tuju dalam kehidupan.

Antara kata semangat bernilai positif itu ditulis dalam bentuk puisi atau berpuitis. Bahasa kata puitis memang sedap didengar, malah ia mampu memberikan kesan yang lebih kepada jiwa. Ia juga lebih indah, dan adakala mempunyai maksud tersirat di sebalik yang tersurat.

Kata-Kata Puitis Untuk Menjadikan Diri Lebih Positif


Jom lihat 14 kata puitis untuk cinta, persahabatan dan kehidupan dikongsikan ini. Ia mungkin boleh dijadikan panduan dalam hidup, dan paling tidak sebagai kata semangat di saat hati berduka-lara.

1. Kata Puitis Mengenai Sahabat

Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah kata pun, dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.

2. Kata Puitis Mengenai Kasih Sayang

Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahwa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya.

3. Menjaga Perhubungan

Pandanglah segala sesuatu dari kacamata orang lain. Apabila hal itu menyakitkan hatimu, sangat mungkin hal itu menyakitkan hari orang lain pula.

4. Nasihat Mengenai Percintaan


Awal dari cinta adalah membiarkan orang yang kita cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kita inginkan. Jika tidak, kita hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kita temukan di dalam diri dia.

5. Menjadi Yang Terbaik

Orang-orang yang paling berbahagiapun tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.

6. Kata Puitis Mengenai Pertemuan Cinta


Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterimakasih atas kurnia tersebut.

7. Kekecewaan Dalam Bercinta

Hanya diperlukan waktu seminit untuk menaksir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

8. Kepentingan Kehadiran Seseorang

Kebahagiaan tersedia bagi mereka yang menangis, mereka yang disakiti hatinya, mereka yang mencari dan mereka yang mencuba. Karena hanya mereka itulah yang menghargai pentingnya orang-orang yang pernah hadir dalam hidup mereka.

9. Kepercayaan Terhadap Cinta

Cinta datang kepada mereka yang masih berharap sekalipun pernah dikecewakan, kepada mereka yang masih percaya sekalipun pernah dikhianati, kepada mereka yang masih mencintai sekalipun pernah disakiti hatinya.

10. Tidak Dicintai

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan tidak pernah memiliki keberanian untuk mengutarakan cintamu kepadanya.

11. Kata Puitis Mengenai Perasaan Cinta


Jangan pernah mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba, jangan pernah menyerah jika kamu masih merasa sanggup, jangan pernah mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

12. Harapan Pada Cinta

Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu. Jangan mengharapkan balasan cinta, tunggulah sampai cinta berkembang di hatinya, tetapi jika tidak, berbahagialah karena cinta tumbuh di hatimu.

13. Jadilah Seorang Yang Mendengar

Ada hal-hal yang sangat ingin kamu dengar tetapi tidak akan pernah kamu dengar dari orang yang kamu harapkan untuk mengatakannya. Namun demikian, janganlah menulikan telinga untuk mendengar dari orang yang mengatakannya dengan sepenuh hati.

14. Kata Puitis Mengenai Cara Menjalani Kehidupan

Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.

Kongsikan kepada orang lain. Anda dibenarkan untuk salin dan tampal di mana-mana ruangan yang sesuai dengan memberikan kredit kepada blog ini. Sebarkan benda positif dan kebaikan, agar kita semua mendapat rahmat dan hidayah daripada Tuhan.

Post a Comment

0 Comments